Niezbędne cechy przedsiębiorcy: Marka

Niezbędne cechy przedsiębiorcy: Marka

Poranek – gdy usiadłem by napisać tego bloga o marce związanej z cechami przedsiębiorcy, pasuje w pewien sposób do wydarzeń – o jakich usłyszałem jakiś czas temu przez radio. Wszystkie wiadomości oznajmiały, że w wieku 70 lat zmarł Kim Dzong Il, przywódca Korei Północnej.

Spośród standardowych informacji na temat rządów Kima i zniszczeń jakich dokonał w kraju i wśród ludności, rzucił mi się wtedy w oczy artykuł w The Wall Street Journal na temat mistycyzmu Kima wykreowanego przez maszynę propagandową.

Jak podaje artykuł, Kim był postrzegany na dwa różne sposoby. Ludzie w jego kraju widzieli w nim wybitnego przywódcę, mistrza wszelkiej wiedzy i utalentowanego sportowca – a co najmniej takim się jawił na wielkich transparentach i malowidłach ukazujących jego podobiznę w całej Korei Północnej, w publikowanych fotografiach i opisujących go historiach. Czytający wiadomości ogłaszające jego śmierć zalewali się łzami.

Dla reszty świata Kim był brutalnym dyktatorem mającym niezwykłe upodobanie do ubierania się w szare kombinezony. Rządził krajem, który opierał się na bazie reżimu komunistycznego i w ciągu dziesiątek lat kraj ten stał się jedną z najbiedniejszych i najbardziej brutalnych dyktatur na świecie, która wtrąciła miliony ludzi do więzienia i zabiła ich niezliczoną ilość, a pozostałych pchnęła w skrajną nędzę i głód.

Ale to tylko dwa różne punkty widzenia i tak naprawdę nikt nie znał Kima. Niewielu przywódców innych państw spotkało go, a ludzie, którymi rządził usłyszeli tylko raz jego głos, w 1992 roku, gdy przez radio powiedział: Niech żyje ludowa, bohaterska armia.

Jednak prędzej czy później, jak to się ma w przypadku każdego z nas, prawda wychodzi na światło dzienne. I w tym momencie przychodzi na myśl marka.

W poprzednich artykułach podzieliłem się z Wami swoimi krótkimi spostrzeżeniami na temat niezbędnych cech przedsiębiorcy opisywanych w Dotyku Midasa, książce którą napisaliśmy wspólnie z Donaldem Trumpem.

Artykuły te dotyczyły siły charakterukoncentracji. Dzisiaj zajmiemy się tym, jak duże znaczenie ma marka.

Znaczenie marki dla przedsiębiorcy

Wielu ludzi myśli, że marka dotyczy tego, co produkujesz, ale to nie jest prawda. To, co wytwarzasz, to po prostu towar. Marka jest tym czymś, co oznajmia kim jesteś jako osoba lub jako firma i co wytwarzasz.

Marka to coś innego niż towar. Dla przykładu: Coca-Cola to marka, ale tym, co znajdujesz w sklepie jest napój gazowany, czyli towar. Nikt nie zbiera do kolekcji napojów sieci Safeway i nikt nie buduje muzeów, aby podziwiać historię napojów Kroger. Ale w przypadku Coca-Coli robią to, bo to jest marka i to taka, którą ludzie uwielbiają.

Marka jest ważną rzeczą dla przedsiębiorcy, gdyż pomaga ludziom szybko rozpoznać, co reprezentujesz. Dla mnie moja marka oznacza, że można wziąć złożoną informację finansową i uczynić ją łatwą w procesie przyswajania jej, co może być jednocześnie zabawą edukacyjną. Moja firma reprezentuje tę markę, a ludzie ufają mi i mojej marce. Moja marka charakteryzuje się autentycznością.

I dlatego dzisiejsze wiadomości są tak interesujące, bo przekazują powszechną prawdę na temat marki.

Kim Dzong Il miał markę (wszyscy w większym lub mniejszym stopniu ją mamy, a wielu nazywa to reputacją). Dla nas jest oczywiste, że jego marka reprezentuje brutalnego dyktatora. Jednakże do końca nie wiemy, co ta marka oznaczała w jego kraju. Bardzo mocno się starał, przedstawić siebie jako wielkiego człowieka i lidera, którego będą pamiętać jako chroniącego swój naród i kraj przed okropnościami reszty świata. Mimo wszystko zakładam, że większość ludności Północnej Korei nie dało się zwieść jego marce. Dlaczego? Ponieważ rzeczywistość w jakiej żyją, czyli głód i ryzyko bycia prześladowanym, nie pokrywają się z tą marką.

Jego marka nie nosi znamion autentyzmu. Jest to przykrywka strachu. Teraz, gdy już nie żyje, zostanie to łatwo rozpoznane.

To ważna lekcja związana z marką – Twoja marka musi charakteryzować się autentycznością, bo w przeciwnym razie i tak kiedyś wszystko wyjdzie na jaw. Jeśli Twoja marka nie ma cech autentyczności, możesz odnosić sukcesy mierzone jakąś miarą, ale prędzej czy później kłamstwo związane z Twoją marką wyjdzie na jaw, a to, co zbudowałeś, legnie w gruzach. Zamiast budować fałszywą markę obliczoną na jeden celny strzał, prawdziwy przedsiębiorca poszukuje okazji stworzenia prawdziwej marki, która będzie spuścizną jego działania.

Prawdziwa marka jest pochodną tego, co Ty i Twój świetnie dobrany zespół uwielbiacie robić.

Osobiście uwielbiam patrzeć na ludzi, których życie zmieniło się dzięki wiedzy finansowej, podobnie jak miało to miejsce w moim przypadku.

Tę prawdę odzwierciedla moja firma i moja marka. Nie potrzebuję maszyny propagandowej, aby przekazywać tę informację. Moje działania, produkty mojej firmy, pracownicy oraz klienci są dowodem na to.

Jeżeli zamierzasz być przedsiębiorcą, jak mam nadzieję się stanie, stawiam przed Tobą zadanie, abyś odpowiedział na pytania w imieniu swoim i swojej firmy: Co tak naprawdę sobą reprezentujesz? Z czym związana jest Twoja pasja? Jak opisałbyś działania swoje i swojej firmy?

Gdy już zdefiniujesz odpowiedzi na te pytania, zacznij tworzyć swoją firmę w oparciu o te odpowiedzi i prowadź ją zgodnie z nimi. Tylko wtedy stworzysz prawdziwą markę i tylko wtedy ludzie będą mogli powiedzieć: Znam tę markę i naprawdę ją lubię.

Nie myśl, że możesz udawać, jeśli chodzi o markę. Prędzej czy później prawdziwe oblicze marki wychodzi na światło dzienne – podobnie jak dała się poznać na koniec marka Kim Dzonga Ila w Korei Północnej.

Jeśli chcesz przyspieszyć rozwijanie swojej finansowej inteligencji i dowiedzieć się więcej na temat dotyku Midasa, przeczytaj fragment książki.